A napkeleti bölcsek rejtélye

Máté evangéliumában olvasható a napkeleti bölcsek története, akik egy fényes csillagot követve Jeruzsálembe igyekeztek, hogy köszöntsék az újszülött Messiást, és átadják neki ajándékaikat. Az evangélista azonban nem közöl részleteket a három utazó származási helyéről, és az sem szerepel az írásokban, hogy ők valóban királyok lettek volna, sőt számuk sincs meghatározva. Kik voltak valójában ezek a misztikus emberek?

Egyes magyarázatok úgy tartják, hogy a napkeleti bölcsek valójában babilóniai asztrológusok, vagy perzsa papok voltak, akik behatóan foglalkoztak a természettudományokkal, főként a csillagászattal. Származási országukról sem tesz említést Máté evangélista, csak annyit árul el, hogy keletről indultak útnak, hogy megkeressék a kis Jézust. A leggyakoribb feltételezések szerint Babilóniából vagy Perzsiából érkeztek, melyek akkoriban jelentős tudományos központnak számítottak, és ahol a mágusokat kiemelt tisztelet övezte. De ez csupán feltételezés.

Jeruzsálembe való érkezésük időpontja is vitatott. Máté evangéliuma második fejezetében azt olvashatjuk, hogy Jézus születésére értek el Betlehembe, de egyes elemzők sokkal valószínűbbnek tartják, hogy csupán két héttel később léptek Jeruzsálem földjére.

A napkeleti bölcseket a hagyomány a három királyok néven is emlegeti, kiknek neve Gáspár, Menyhért és Boldizsár, de a Bibliában nincs utalás, hogy valóban hárman lettek volna. Csak annyit tudunk biztosan, hogy többen érkeztek, és három ajándékot hoztak a Messiásnak, a tömjént, a mirhát és az aranyat, de ez nem bizonyíték arra, hogy valóban csak hárman lettek volna. Léteznek olyan festmények, melyeken a jászol körül négy, vagy csak kettő napkeleti bölcset ábrázoltak. A művészek sem tudták, hányan voltak a bölcsek, ezért az ideális beállításról alkotott elképzeléseiknek megfelelően festettek két, három vagy négy férfit az újszülött mellé. A három királyok definíció azért sem állja meg a helyét, mert a bölcsek feltehetően nem voltak királyok.

A néphagyomány szerint az egyik bölcs fekete bőrű volt, azonban Máté evangélista nem írt egy sort sem az utazók bőrszínéről. A kutatások szerint elsőként a XIV században élt Beda, bencés szerzetes jellemezte a bölcsek külsejét: „Menyhért, ősz hajú, fehér szakállú, idős ember, Gáspár fiatalabb és szőke, Boldizsár pedig fekete bőrű.” A szerzetes leírása nem a szent szövegeken alapszik, hanem valószínűleg saját fantáziáján. Beda úgy tartotta, hogy a bölcsek Afrikából, Ázsiából és Európából indultak útnak – innen a fekete bőrszín ötlete – így akarta hangsúlyozni Jézus egyetemes uralmát a világ összes népe felett. Ez azonban nem egyeztethető össze Máté soraival, miszerint a bölcsek napkeletről jöttek.

A bölcsek neve is népenként változik: görögül Apellicon, Amerín és Damascón, héberül Magalth, Galgalath és Serakin. Az örmények hagyománya szerint 12 bölcs utazott Jeruzsálembe, ezáltal ők 12 nevet adtak nekik, melyek egyike sem egyezik az európai megnevezésekkel.

Mi történt a bölcsekkel, miután tiszteletüket tették a Messiás előtt? Máté evangelista szerint azonnal visszatértek országukba, de nem azon az úton, melyen jöttek. Így akarták elterelni Heródes figyelmét. Más hagyományok azt hirdetik, hogy püspökök lettek, és i.sz. 70-ben mártírhalált haltak. A nekik tulajdonított relikviákat a XIII században Milánóból Kölnbe szállították.

Rejtély övezi a csillagot is, amit mutatta az utat Betlehembe. Egyes kutatók szerint fényes meteor, vagy üstökös ragyogott az égen. Van, aki konkrétan a Halley üstököst tartja a napkeleti bölcsek vezető fényességének. 1606-ban Kepler új, tudományos alapokra helyezett elmélettel állt elő. Számításai szerint Jézus születésekor a Szaturnusz és a Jupiter együtt állt a Halak jegyében, és ez a konstelláció okozta a ragyogó égi jelenséget.

This entry was posted in Egyéb, Tudomány and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>